woensdag 13 juni 2007

Het uur van de waarheid



Vandaag is het uur van de waarheid. Frans gaat proberen de studenten iets bij te brengen over de wisselkoersen en dat is zware kost. Gezien het niveau van de studenten zullen ze daar een harde dobber aan hebben. Bij de eerste taak werden al veel mensen zenuwachtig, dus laat staan bij de 2e taak. We beginnen met een instructieles Exchange rates (wisselkoersen) grote groep, 41 studenten geteld. (Zie foto.). Na een uur ga ik maar eens vragen aan Frans, want anders is hij na deze les geheel afgepeigerd. Het is erg warm in het lokaal (geen Airco) en je moet alles minstens tweemaal uitleggen. Omstreeks 09.45 stop Frans en moeten we met de Trainingen beginnen. Dat wordt ook een zware dobber, om 10.00 uur zitten alle studenten dan in de eerste training. Dat is niet gemakkelijk, maar langzaam maar zeker krijg ik toch de indruk dat er een aantal zijn die het doorkrijgen. Om 11.15 de laatste training, we wisselen van groep. Om 12.15 zijn we allebei klaar en staat onze begeleider al klaar om ons mee te nemen voor de lunch. Dezed keer stelt hij voor om bij een Zuid Koreaans restaurant te gaan eten, geweldig. We eten erg lekker, een barbecue aan tafel, waarvan ik er reeds velen in januari heb mogen meemaken. Frans vindt het ook erg lekker want die blijft maar "proeven". Na de lunch wandelen we terug naar de Universiteit en gaan we beginnen met de tweede Tutorgroep bijeenkomst. Dat si echt lastig. Zowel Frans als ik doen eigenlijk het meeste werk, terwijl dit door de studenten moet worden gedaan. We zijn flexibel en lossen het op door zo af en toe maar gewoon stukjes uit te leggen. Omstreeks 14.30 beginnen we met de evaluatie van de eerste taak. Ik heb op de hotelkamer al een powerpoint presentatie gemaakt en doe de evaluatie. Na deze evaluatie blijken er nog wel wat vragen te zijn, maar die ga ik morgen in de training wel oplossen. De studenten accepteren dat en omstreeks een uur of 4 zijn we klaar en kunnen we terug naar het Hotel. Mr. Sun begeleid ons en we spreken af om 18.20 voor het diner. We dineren weer in een aparte kamer, nu in het Universiteitsgebouw. Prima diner. Na het diner wandelen we terug en Frans en Ik besluiten om nog een klein ommetje te maken. Dat doen we maar we willen niet veel verder van het Hotel weg gaan en liefst ook niet de weg over steken, wnat dat is hier erg gevaalrijk. Als er iemand op een Zebra loopt, dan rijden auto's gewoon door. Je moet opzij springen om ze te ontwijken, dat zou bij ons niet kunnen. Je wordt hier gewoon van het zebrapad getoeterd. Fietsers ondergaan hetzelfde lot, maar als ik die gezichten zie is het gelaten.





Geen opmerkingen: